Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren. Les mer om informasjonskapsler.

Slik blir brukte biler nesten nye hos Møller Bil

Skal du kjøpe eller lease en ny eller nesten ny bil hos en av våre forhandlere, kan du være trygg på at den har vært gjennom en grundig klargjøringsprosess.

Klargjøring av bil før salg

Når vi selger en bil, som har blitt solgt som ny hos forhandleren og bare hatt en eier, videre til en privatperson kaller vi det en nesten ny bil – og det med god grunn. Det er fortsatt opptil to år igjen av nybilgarantien, noe som er en trygghet i seg selv. Men bilen er også grundig sjekket av kyndige mekanikere med ekspertise på Volkswagen, Audi og ŠKODA. I tillegg er det vanskelig å finne et visuelt tegn på at bilen i det hele tatt er brukt. Derfor kaller vi det nesten nye biler.

Når vi selger en nesten ny bil, tar vi de gjennom en prosess hvor de blir klargjort for sine nye eiere.

Ved klargjøring av bil får du:

  • Tilstandsrapport etter en grundig kvalitets- og sikkerhetssjekk fra merkeverkstedet
  • Garantert kilometerstand
  • Opptil 24 måneders garanti
  • Full bytterett i 30 dager eller 1000 kilometer
  • Eksperthjelp fra A til Å
  • Trygt bilkjøp uten heftelser
  • Full servicehistorikk dersom bilen har fulgt Møller Bils serviceprogram

Kongen av klargjøring bor i Bærum

Alle våre forhandlere har lignende klargjøringsprosesser som Møller Bil Rud i Bærum, som vi har pratet med om klargjøring av bil.

Hemmeligheten bak bilforhandlerens nesten nye biler ligger i klargjøringsprosessen.

Hos Møller Bil Rud i Bærum klargjorde de 315 nesten nye biler i fjor, eller det vil si Hussein Khalik klargjorde 315 nesten nye biler. Hussein kom til Lofoten fra Irak som 15-åring for 15 år siden. I dag stortrives han hos Møller Bil Rud, hvor han jobber med å klargjøre innleverte biler for salg i bruktbilavdelingen.

Daglig leder hos Møller Bil Rud, Arnfinn Aaserud, kan nesten ikke få skrytt nok av jobben Hussein gjør hos dem.

– Hussein er uten tvil den beste mannen for klargjøringsjobben, sier han med et smil.

Møller Bil ansatt står ved siden av en bil med åpent panser

Sjefen selv tar oss med ut i hallen som ligger vegg i vegg med bilforretningen, hvor vi treffer en blid og engasjert Hussein ved en blankpolert svart Skoda Octavia stasjonsvogn som står med alle fem dører på vidt gap.

Han forteller at han nettopp har polert bilen, som har stått her med dørene åpne og tørket etter en grunnvask, som inkluderer utvendig vask, motorvask, i tillegg til grundig vask av begge hjulsettene. Han har også sjekket lufttrykk i dekkene og strøm på batteriet.

– Mange bruker polish med for mye silikon i når de polerer bilen, mest for å dekke over småriper i lakken. Men det gjør aldri jeg, forklarer Hussein.

Han peker på en nærmest usynlig liten ripe i nedre kant av panseret.

– Selv om det kan dekke til småriper som denne, så vil de bli synlige igjen første gang den nye eieren vasker bilen. Det er mye bedre å være ærlig på riper, slik at kunden ikke blir skuffet, sier han.

Tar ut begge forsetene

Etter polering er det klart for innvendig rengjøring, eller rensing som Hussein velger å kalle det. Og her går han virkelig grundig til verks.

– Da jeg var utplassert fra skolen hos et lokalt bilverksted i Lofoten lærte jeg meg å ta ut forsetene på biler. Det er enklere enn du tror, og det tar meg maks 10 minutter. For det første gir det bedre plass til å rense bilen innvendig, pluss at det pleier å feste seg mye smuss og skitt akkurat der setene står. Jeg tar alltid ut begge forsetene, forklarer han.

Det er rett og slett fascinerende å se Husseins måte å angripe oppgaven på. Han forteller at han bruker rundt fem timer på å klargjøre en bil, litt avhengig av hvordan den har blitt behandlet av kunden.

– Hvis kunden for eksempel har hatt hund i bilen, tar det lenger tid å rense den, sier han.

Bilen vaskes på nytt etter at den er renset innvendig, og gjerne flere ganger. Bilrutene er alltid det siste han vasker før han erklærer seg ferdig med bilen og leverer den til en av bilselgerne.

På spørsmål om hvilken del av klargjøringen han liker aller best å gjøre, svarer han raskt uten å nøle et sekund, og det mens han smiler fra øre til øre.

– Alt sammen.

Etter klargjøringen skal det mye til for å se at bilen i det hele tatt er brukt. Resultatet er rett og slett upåklagelig.

Den blide irakiske nordlendingen forteller at han pleier å mase på bilselgerne for å høre om den nye eieren var fornøyd med jobben hans ved overlevering. Vi tipper han får det samme svaret hver gang. Noe han selv også bekrefter.

– Det er ingen som klager nei, sier han.

Egen takstmann

Når en bil skal tas i innbytte, eller en leasingbil skal returneres, har den vært innom Møller Bil Rud sin egen takstmann, Hans-Jacob Lundbye, før Hussein mottar den. Takstmann Lundbye har også gått grundig over bilen sammen med leasingkunden tre måneder i forveien.

– Vi kaller alltid leasingkundene inn til en pretakst noen måneder før bilen skal leveres tilbake. Dette for å avdekke eventuelle riper, bulker eller andre kosmetiske feil på bilen som ikke går inn under bransjenormen for normal slitasje, forklarer Lundbye.

Møller Bil ansatt står ved siden av bil med åpne dører

Tar bilen din i innbytte

Innbytte av bil er veldig enkelt hos Møller Bil. Det er egentlig bare to steg, og du slipper å bruke tid på reparasjoner, vasking og polering før den selges. Forhandleren kjøper bilen du eier, og prisen du får trekkes fra på bilen du vil kjøpe. Enklere blir det ikke.

Vi tilbyr også gunstig finansiering og forsikring. Ta turen innom din nærmeste forhandler for en hyggelig og uforpliktende bilprat. Kanskje finner du en nesten ny bil som fremstår som flunkende ny.