Digitalt servicehefte for bil

Servicehefte er et verdipapir som dokumenterer bilens vedlikehold og opprettholder bilens verdi. Les alt du trenger å vite om bilens servicehefte her.

Slik ser det tradisjonelle serviceheftet ut.

Hva er servicehefte?

Serviceheftet er til for å hjelpe bileiere med å holde oversikt over bilens vedlikehold. Det kan være en fysisk bok eller elektronisk, avhengig av bilprodusentens praksis.

Serviceheftet inneholder informasjon om alle ordinære servicer som skal utføres eller er utført på bilen din. Om bilen er oppgradert etter ønske fra bilprodusenten er også dette inkludert i serviceheftet. Dette kan være forbedringer av batteri, software eller låser.

Slik ser et servicehefte ut.

Slik ser de tradisjonelle serviceheftene ut.

Hva inneholder serviceheftet?

I serviceheftet kan du se hvem som har utført arbeidet, hva som er gjort, når det er gjort og hvor langt bilen er kjørt. Alt dette er en viktig del av bilens dokumentasjon. Et komplett servicehefte er nøkkelen til en velholdt bil og er positivt når du igjen skal selge den.

Det som ikke er inkludert i serviceheftet er det som er gjort av arbeid utenom ordinære service og oppgraderinger. Det kan være bytte av frontrute eller bremser. Du finner heller ingen informasjon om EU-kontroll.

Digitalt servicehefte - hvor finner jeg det?

Tidligere var verkstedhistorikken samlet i en bok som følger bilen. For eldre biler er det fortsatt gjeldende, mens på nyere bilmodeller er det nå et digitalt servicehefte eller elektronisk servicehefte som gjelder. For Volkswagen skjedde denne endringen i 2016.

For biler med digitalt servicehefte er all historikk samlet digitalt i bilmerkets datasystemer. Det kun merkeverksteder som har tilgang til dette. Som kunde får du alltid en kopi enten på e-post eller papir når servicen er utført.

På nyere biler er all servicehistorikk digital, men det mulig å få en kopi etter verkstedsbesøket.

Slik ser en kopi ut av en servicedokumentasjon på en moderne bil uten servicehefte.

Hvordan sjekke servicehistorikk på bilen?

Om bilen er så ny at den ikke har det tradisjonelle serviceheftet kan du få tilgang til servicehistorikken ved å oppsøke et merkeverksted. Du må kunne dokumentere at du eier bilen for få å innsyn. Ingen personopplysninger knyttet til tidligere eiere blir utgitt.

Visste du at kun halvparten sier de er klar over fordelene ved å bruke et sertifisert merkeverksted? Les hvorfor det lønner seg.

Serviceheftet er viktig for annenhåndsverdien på bilen

Dokumentert vedlikehold er viktig for annenhåndsverdien når bilen skal selges. Serviceheftet gir et godt bilde av bilens tilstand, og dermed også bilens verdi. En fullstendig og oppdatert servicehistorikk viser potensielle kjøpere at bilen har blitt godt vedlikeholdt og pleiet. Dette kan øke sjansene for en vellykket salg og en høyere salgspris. Manglende dokumentasjon kan påvirke bilens verdi og garantidekning. Det er derfor viktig å ha servicehistorikken i orden da dette gir trygghet for alle parter: Både deg som skal selge bilen, og den som skal kjøpe den.

Bestill service til bilen din

Har du behov for å bestille service til din Audi, Skoda, Volkswagen, SEAT eller CUPRA kan du enkelt gjøre det her.

Mobilitetsgaranti: Følg bilmerkets serviceprogram og du får hjelp døgnet rundt om noe skulle skje.
Sist oppdatert - 20. november 2024

Relaterte artikler

Tips og rådBilferie i Norge

Nyt livet på veien i sommer

Tips og rådMøller Bil - din partner på dekk

Hvilke dekk du setter på bilen din, er en av de viktigste sikkerhetsvurderingene du gjør for å ferdes trygt på veien.

Tips og rådFjerner du dette, kan du spare store summer

Hvert år får vi inn biler med store lakkskader som følge av fuglebæsj. Les hva du bør gjøre dersom uhellet har vært ute.

Se alle artikler