EU-kontroll

Reglene rundt EU-kontroll: svar på det du lurer på

Lurer du på hvilke regler som gjelder for EU-kontroll? Da er du ikke alene. Vi har samlet de mest vanlige spørsmålene vi får om EU-kontrollen og hva du må tenke på som bileier.

EU-kontroll regler

EU-kontroll er en lovpålagt sjekk av bilen din, som alle bileiere må ta. Vanlige personbiler skal inn til EU-kontroll første gang innen det er gått fire år siden førstegangsregistrering. Deretter skal bilen kontrolleres annethvert år. Med “personbiler” så menes personlige kjøretøy med totalvekt under 7500 kg (bilgruppe M1), varebiler (bilgruppe N1), eller traktor som er konstruert for en hastighet over 40 km/t.

Hva sjekkes på en EU-kontroll?

Ved en EU-kontroll gjøres en grundig sjekk av cirka 150 punkter på bilen din. Bilen sjekkes basert på to deler bestående av hensyn til trafikksikkerhet og miljø. EU-kontroll må allikevel ikke misforstås som en tilstandsrapport. Kontrollen har som formål å sørge for at bilen er trafikksikker og miljøvennlig. En slik type kontroll sier altså ikke noe om kvaliteten på bilen din, men er en nødvendig og obligatorisk kontroll som alle biler skal gjennom.

Under EU-kontrollen sjekker vi blant annet:

  • Det elektroniske stabilitetssystemet
  • Bilens airbager
  • Bremseskiver, -klosser og -bånd
  • Eventuelle lekkasjer
  • Lykter
  • Karosseri
  • Hjuloppheng

Etter at EU-kontrollen er gjennomført kan du enten bruke bilen som normalt, eller du må rette opp påpekte feil og mangler og deretter få bilen godkjent i en etterkontroll.

Lurer du på når fristen for EU-kontroll er kan du sjekke dette her

Hvor mange feil kan man ha på EU-kontroll?

Dersom bilen din har feil eller mangler på EU-kontroll blir disse gitt et eget karaktersystem. Statens vegvesen skiller feil og mangler med kodene 1, 2 og 3.

Mangel med “kode 1”:

Kode 1 betyr at kjøretøyet har mindre feil eller mangler som må rettes, men bilen blir likevel EU-godkjent. Mangel på refleksvest eller varseltrekant gir en slik type kode.

Har du fått feil eller mangel med kode 2 eller 3 er ikke bilen din EU-godkjent

Mangel med “kode 2”:

Kode 2 kan bety ødelagt frontrute eller bilbelte, og du må selv vurdere om det er trygt å bruke bilen frem til den er reparert og godkjent.

Mangel med “kode 3”:

Kode 3 kan være feil på bremser og styring som er trafikkfarlig. Da har du ikke lov til å bruke bilen før den er reparert og godkjent.

Les hva du bør sjekke selv før du leverer bilen på EU-kontroll

Bilen min ble ikke godkjent i EU-kontrollen. Hva gjør jeg?

Har du fått en mangel med “kode 2” må du selv avgjøre om kjøretøyet er forsvarlig å kjøre mellom hoved- og etterkontroll. Mangler med “kode 3” regnes som for trafikkfarlige å ha på veien, og må taues til nærmeste godkjente verksted.

Hvis du ikke ønsker å reparere de påviste manglene på bilen kan du enten forsøke å selge den, eller frakte den til nærmeste trafikkstasjon for avregistrering og vraking.

Kan man utsette EU-kontrollen?

Etterkontroll EU-kontroll

Dersom bilen din ikke ble EU-godkjent må du få rettet opp det som ble avdekket. Deretter må du inn til en etterkontroll for å kontrollere at feil og mangler er rettet opp. Etterkontroll må skje innen den opprinnelige fristen eller senest to måneder er at EU-kontrollen ble utført. Rettes ikke dette er bilen ulovlig å bruke og du risikerer å bli avskiltet.

Sist oppdatert - 18. januar 2024

Relaterte artikler

Tips og rådBilferie i Norge

Nyt livet på veien i sommer

Tips og rådDet er farlig å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren

Dekkene er det som forbinder bilen med veien og det er derfor viktig at de er så optimale som mulig. Ikke alle er like flinke til å legge om til sommerdekk når snøen har smeltet og veiene er bare. Christian Marstrander Fodnes hos Møller Bil Oslo Vest, forklarer at vinterdekk har helt andre egenskaper enn et sommerdekk og er derfor farlig å kjøre med på sommeren.

Tips og rådMøller Bil - din partner på dekk

Hvilke dekk du setter på bilen din, er en av de viktigste sikkerhetsvurderingene du gjør for å ferdes trygt på veien.

Se alle artikler