Alt du behøver å vite om lading av elbil

Som elbileier er det mye nytt å sette seg inn i. Her får du en rask innføring i ladespråket som forteller hvordan du forsvarlig og effektivt lader elbilen din.

Lading av elbil med skjøteledning er ikke tillatt

La oss gå rett på sak: Lading av elbil med skjøteledning er ulovlig. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skriver dette om bruk av skjøteledning ved lading av elbil

"I bilens brukerveiledning skal det finnes en advarsel om at dette ikke er tillatt. DSB erfarer at noen elbil-eiere legger skjøteledning for lading gjennom vindu fra bolig. Dette kan medføre livsfare om jordingen ikke er i orden og er derfor ikke tillatt" DBS

Lade elbil hjemme med vanlig stikkontakt

Skjøteledning er altså ikke lov. Du kan lade med vanlig stikkontakt, men det anbefales ikke å gjøre dette regelmessig. Å lade en elbil krever mye strøm over tid, og stikkontaktene du har hjemme er ikke konstruert for å tåle denne belastningen. Selvom du får med en ladekabel som er tilpasset for å lade i stikkontaktene er dette en såkalt nødladekabel og skal helst kun benyttes en sjelden gang, dersom det ikke finnes andre muligheter for å lade. Når du eventuelt lader med vanlig stikkontakt er det viktig å passe på følgende:

  • Du ha en egen kurs til elbilen.
  • Kontakten du skal bruke må maks være 10 ampere
  • Du må alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig – dette fordi du ikke skal trekke kontakten inn og ut av veggen når det går strøm i den.
  • Når ladingen begynner, skal kontakten være i veggen før du kobler til bilen.
  • Kursen må ha jordfeilbryter type B.

En jordfeilbryters oppgave er å automatisk koble ut strømmen dersom det oppstår en jordfeil i det elektriske anlegget eller i noen av de tilkoblede apparatene. På denne måten beskyttes du mot støt og strømgjennomgang ved jordfeil. Jordfeilbryteren vil også beskytte mot brann som kan oppstå dersom jordfeilstrømmen blir stor.

Ladeboks bør brukes ved lading av elbilen hjemme.

Konklusjonen fra Norsk elbilforening er at det beste er å installere en ladeboks hjemme. En ladeboks er en spesialtilpasset strømforsyner som sørger for at du kan lade elbilen på en trygg og sikker måte hjemme. Ladeboksen er spesiallaget for å tåle høy belastning over lengre tid, og er tilpasset ditt elektriske anlegg og effekten bilen din kan ta imot. Den vil også varsle dersom noe er galt. Ved å benytte deg av en ladeboks vil du også kunne lade raskere enn med vanlig stikkontakt.

Vi skiller mellom to typer ladebokser for hjemmelading

For hjemmelading kan du velge mellom smart ladeboks og enkel ladeboks. Velger du en smart ladeboks har du mulighet til å effektstyre og tidsstyre ladingen, mens en enkel ladeboks kun tilfører strøm til bilen din. En enkel ladeboks vil som regel holde for de fleste i dag, men i fremtiden kan det være lurt å ha en smart ladeboks som lar deg styre hvilken effekt elbilen din skal få, og når det vil være mest hensiktsmessig å lade. Måten vi både måler og betaler for strøm er i endring, noe som kan være en god grunn til å velge en smart ladeboks fremfor en enkel slik at du er rustet for fremtiden. 

Hurtiglading på farten

På farten kan du enten normallade eller hurtiglade. En oppskrift på hvordan man lader på de ulike hurtigladepunktene er noe de fleste kunne tenke seg, men dette finnes dessverre ikke. Ulike metoder gjelder fra ladepunkt til ladepunkt, så les instruksjonen som står på laderen du skal bruke. Men husk: Du behøver ikke egen ladekabel, og hvis du har for eksempel elbilforening-brikke, bruker du den for å starte ladingen. En SMS lar deg også starte opp lading, men denne metoden er noe dyrere.

Det lureste er å teste hurtiglading før du legger ut på langtur. Da vet du hvordan prosessen fungerer, og støter på færre overraskelser. Husk også den viktigste hurtiglade-regelen: Lad kun til 80 prosent. De siste 20 prosentene tar lang tid, og du kommer et godt stykke med 80 prosent.

Normallading og saktepunktlading på farten

Når du lader på ladepunkt med Type 2-kabel, kalles dette normallading. Denne erstatter bruk av vanlig stikkontakt. Alle nye elbiler kan lade på normalladepunktene dersom de har riktig kabel.

Sjekk ditt nærområde for hvor du finner punktene. Det blir stadig flere og flere. Noen av de er helt gratis å bruke, og noen koster penger. Det finnes fortsatt noen såkalte «saktepunkt-ladere», hvor man bruker stikkontakt, men disse vil på sikt forsvinne og erstattes av normalladepunkter.

Spør din forhandler om hvilke kabler og ladealternativer som passer din bil, både hjemme og på farten. Når du har tatt en avgjørelse, er også det tryggeste alternativet å engasjere en fagperson som installerer og kontrollerer ditt ladepunkt for elbil i hjemmet.

Hvordan lade elbil riktig?

Her er fire tips til hvordan du lader din elbil mest effektivt både hjemme og når du er på farten.

  1. Lading skal avsluttes først i bilen, så i ladeuttak – dette er fordi man ikke skal trekke kontakten inn og ut av veggen når det går strøm i den. (Når ladingen begynner skal kontakten være i veggen før du kobler i bilen).
  2. Det er viktig å beskytte kontakter og plugger mot vann, snø og saltsprut. Lukk lokket på ladekontakten etter bruk. Husk å fjerne eventuell snø eller frost før du begynner å lade.
  3. Hurtiglading skjer raskt opp til 80 prosent av batteriets kapasitet – topplading tar lengre tid, men ingen fare – med 80 prosent kommer du langt.
  4. Kald batteripakke om vinteren kan øke ladetiden – dette er lurt å ta med i planleggingen når kulda setter inn.

Lading av elbil ordbok

Helt til slutt får du se en rask oversikt som dekoder ladespråket litt mer:

Slik fungerer ampere, volt og watt:

  • Ampere måler strømstyrke, altså hvor kraftig strømmen er. En vanlig brødrister har for eksempel en strømstyrke på 9 ampere, mens et lynnedslag kan være på hele 30 000 ampere.
  • Volt måler spenning. Litt forenklet snakker vi da om potensialet i energien, og hvor mye strøm du kan få ut. I stikkontakten hjemme kan du få ut en spenning på 230 volt, mens batteriet i røykvarsleren har en spenning på 9 volt.
  • Watt måler effekt, altså hvor mye strøm som brukes. Har du brukt en panelovn på 1000 watt i en time, vil dette utgjøre 1 kWt i forbruk.

Dette betyr kiloWatt (kW) og kiloWattimer (kWt):

  • kWt er hvor mye energi du har plass til å lagre i bilens batteripakke.
  • kW sier noe om effekten du lader bilen med, og det avgjør da hvor raskt bilen lades opp.

Kilder: DBS, Norsk elbilforening, Elsikkerhetsportalen


Sist oppdatert - 20. november 2024

Relaterte artikler

Alt om elbilRegler for lading av elbil i vanlig stikkontakt

Lader du elbilen din i vanlig stikkontakt? Det er ikke anbefalt av en rekke grunner. I juli 2022 kom det også nye regler for lading av elbil med stikkonakt. Les mer om hvilke regler som gjelder.

Alt om elbilAlt du trenger å vite om ladebrikke og ladestasjoner for elbil

Ladebrikke til din elbil er noe som gjør lading på farten enklere. Her får du svar på hvor du får tak i ladebrikke, registrerer den og hvordan du bruker den på ladestasjoner.

Alt om elbilRomslig og komfortabel elbil: SUV-er i verdensklasse

Ønsker du god plass, høy bakkeklaring, god oversikt, suverene kjøreegenskaper og lang rekkevidde? Er du i tillegg miljøbevisst og opptatt av sikkerhet? Da vil en SUV-elbil være riktig bil for deg.

Se alle artikler