Rigger bilverkstedet for en elektrisk framtid

Elektrifiseringen av bilparken setter nye krav til kunnskap, utstyr, teknologi og sikkerhet hos verkstedene som jobber med bilene. Møller Bil har investert store ressurser og mye arbeid for å ruste seg til den elektriske framtiden, og er klare til å ta imot elbilene som begynner å bli noen år gamle.

 

Det har gått åtte år siden Volkswagen lanserte den første e-Golfen. I Møller Bil var dette på mange måter startskuddet for den nye og elektriske retningen. I dag er hele 95% av bilene vi selger elektriske. Dette setter nye krav til servicemarkedet og hvordan vi hjelper kundene våre med å ta vare på bilen sin i årene etter at bilen er solgt.

Serviceintervallet skiller elektriske biler fra fossilbiler. Uansett kjørelengde, anbefaler vi at nye elbiler sendes inn på service annethvert år. Dette er for å bytte bremsevæske, skifte pollenfilter og en generell inspeksjon. Dette er også for å sjekke at bilen er i god stand, har de siste oppdateringer og for at mobilitetsgarantien skal gjelde.

Sikkerhet er første prioritert og ved reparasjon på elbil krever eget beskyttelsesutstyr.

Med elektrifiseringen av bilparken følger det også endringer for de som jobber med bilene. Å jobbe så tett på sterkstrøm setter nye krav til mekanikerne både i forhold til sikkerhet og utstyr, samt til verkstedetets utforming.

Eget verksted for elbiler

Som de første i Møller Bil, har vår forhandler i Larvik bygget et eget elbil-verksted. Fungerende daglig leder i Møller Bil Larvik, Erland Teie Tollefsen, forteller at dette er for å rigge oss for den elektriske dreiningen i markedet.

- Med det nye verkstedet ser vi at vi er godt rustet til å håndtere reparasjoner på batterier og oppgraderinger. I tillegg har vi flinke folk som er spesialisert til å ta service på elektriske biler. På den måten sikrer vi at våre kunder får hjelp fra de i bransjen som er best på våre bilmerker, sier Erland.

Ved arbeid på elbiler med høyvoltsbatterier, kreves det blant annet sperrebånd for å holde andre oppmerksom på at batterier er eksponert. Dersom arbeidsoppgavene tilsier det må mekaniker også bruke visir for å beskytte seg.

Servicemarkedssjef hos Møller Bil Larvik, Fred Espen Charlesen er også svært fornøyd med den nye satsningen. - Nå begynner vi å få en elektrisk bilpark som er 5-6 år gamle. Med det nye verkstedet har vi kapasitet til å ta imot den bilparken og behandle den på en effektiv og kundevennlig måte. Vi ønsker å være partner for kundene hele bilens levetid. Med det nye verkstedet vårt mener vi at vi er godt rustet for dette, forteller Fred entusiastisk.

Tilrettelagt for sikkerhet

Høyvoltsbatterier har store mengder energi, og feil håndtering av disse kan få katastrofale følger.

- Å jobbe med kraftig spenning, setter store krav til sikkerhet. Både bekledning, verktøy og utstyr benyttes for å beskytte både biler og folk. Alt av utstyr er godkjent og i tråd med fabrikkens retningslinjer, sier Fred.

Det viktigste er jo selvsagt at de som jobber med batteriene er trygge, og vet hva de driver med.

Fra mekaniker til høyvoltsekspert

Elektrifiseringen av bilparken har ikke bare endret hvordan vi kjører og bruker bil. Det har også satt nye krav til kunnskap og kompetanse til de som jobber og reparerer bilene våre. Martin Nalum og Jarle Bonnegolt har begge bakgrunn som både lærlinger og mekanikere i Møller Bil Larvik.

Også Ole hos Møller Bil Kokstad i Bergen er sertifisert for reparasjon av biler med høyvoltsbatterier.

-  Vi har jobbet flere år som mekanikere, men fått lov til å gå videre til høyvoltsteknikere, og nå til slutt høyvoltseksperter, forklarer guttene i Larvik. For å sertifiseres til å gjennomføre service og reparasjoner på elbiler, har våre eksperter gjennomført kurs og utdanning fra merkefabrikken. De er dermed de fremste ekspertene på våre bilmerker. Gjennom utdannelsen får de detaljkunnskap om deler og komponenter, hvordan våre biler er skrudd sammen, hvilke verktøy som skal brukes, standarder, samt strenge krav til sikkerhet – både for folk og bil.

- Vi er nøye på å ta godt vare på kundenes biler, og passer på at de blir godt i varetatt når de er inne hos oss, sier Martin, og viser fram hvordan han møysommelig har pakket inn en ID.3 som er inne på service.  

Det legges mye omtanke i å ta godt vare på kundebilene når de er inne på service på våre verksteder.

Fremtidens servicemarked

Det er stor satsning mot servicemarkedet i Møller Bil. På samme måte som i resten av markedet er det store endringer, og fokuset på å være de fremste ekspertene på våre merker er stort.  

- Når våre kunder leverer bilen sin på et Møller Bil-verksted skal de føle seg sikre på at bilen blir ivaretatt av sertifiserte eksperter som er godt kjent med bilene våre, sier Espen Wiik som er ansvarlig for servicemarkedet i Møller Bil.

Relaterte artikler