
Ionity er kjent for rask ladehastighet, men det fordrer at elbilens batteri har rett temperatur for kortest mulig ladestopp.
Hurtiglading av elbil i vinterkulden kan være frustrerende, men med noen smarte grep kan du redusere ladetiden og få en bedre opplevelse. Unngå lange ladestopp med disse tipsene.
Et kaldt elbilbatteri hutiglader saktere fordi lave temperaturer reduserer battericellenes evne til å ta imot strøm. Kulden påvirker de elektrokjemiske reaksjonene i batteriet, noe som fører til økt indre motstand. Dette gjør at litiumionene beveger seg tregere, og batteriet kan derfor ikke ta imot høy ladeeffekt. Resultatet er at hurtigladingen tar betydelig lengre tid sammenlignet med når batteriet er varmt.
Når du hurtiglader elbilen i vinterkulden er det viktig å velge riktig tidspunkt for lading. Etter en lang kjøretur, for eksempel til hytta på fjellet, er det mer effektivt å hurtiglade når du kommer frem, da batteriet fortsatt er varmt, i stedet for ved avreise når batteriet er kaldt.
Forvarming av batteriet er en effektiv metode for å optimalisere ladehastigheten når det er kaldt ute. Ved å varme opp batteriet før du ankommer en ladestasjon reduseres den indre motstanden i batteriet. Dette gir bedre mottakelighet for høy ladeeffekt og reduserer ladetiden betraktelig.
Noen elbiler aktiverer forvarming automatisk hvis det legges inn en rute i navigasjonen som inneholder en eller flere ladestasjoner, mens andre biler krever manuell aktivering. Sjekk bilens bruksanvisning hvis du er usikker på hvordan dette fungerer på din bil.
Har ikke bilen din funksjonen forvarming av batteriet vil det hjelpe å kjøre på veier med høy hastighet i forkant av hurtigladingen. Batteriet vil være varmere og mer mottakelig for høy ladeeffekt om det nylig er brukt.
Ionity er kjent for rask ladehastighet, men det fordrer at elbilens batteri har rett temperatur for kortest mulig ladestopp.
Det kan være fristende å lade elbilen helt opp - spesielt når rekkevidden reduseres i kaldt vær. Likevel bør du unngå dette med mindre det er helt nødvendig. Lading fra 80 til 100% tar uforholdsmessig lang tid fordi ladehastigheten reduseres betydelig i denne fasen - uavhengig av batteritemperaturen. I områder med få ladestasjoner kan dette også skape unødvendig kø for andre bilister.
Det mest effektive er å lade til rundt 80% før du fortsetter reisen og heller lade igjen når batterinivået faller under 20%. Generelt gjelder det for alle elbiler at ladehastigheten er høyest ved lavere batterinivå og avtar etter hvert som batteriet fylles opp.
Hurtiglading vinterstid kan være frustrerende om man ikke følger disse rådene.
Hvilke dekk du setter på bilen din, er en av de viktigste sikkerhetsvurderingene du gjør for å ferdes trygt på veien.
Hvert år får vi inn biler med store lakkskader som følge av fuglebæsj. Les hva du bør gjøre dersom uhellet har vært ute.