Sjekk frontruten for steinsprutskader – unngå unødvendige kostnader

April og mai er høysesong for steinsprutskader. Dersom steinsprutskaden utvikler seg til å bli en sprekk, kan det koste deg dyrt og i tillegg påvirke bilens førerassistent-systemer. En sprekk er imidlertid ofte mulig å unngå og du kan få reparert steinsprutskaden gratis hvis du har kasko eller delkasko.

Mange frontruter kunne vært reparert fremfor å bli utskiftet 

De fleste steinsprutskadene oppstår i april og mai som følge av at is og snø har smeltet og etterlatt veier fulle av stein og grus. Mange tror at steinsprutskader oppstår på grunn av biler foran i veibanen, men Martin Mittet Tørresvold hos Møller Bil Trondheim forklarer at det som regel kommer fra møtende trafikk.   

På landsbasis blir det registrert glasskader på 250.000 kjøretøy hvert år. I løpet av kun ett år koster glasskader i frontruter forsikringsselskapene 1,5 milliarder. Mange av disse frontrutene kunne ha vært reparert fremfor å bli skiftet ut viser tall fra Harald A. Møller, bilimportør av Volkswagen, Audi, ŠKODA og CUPRA i Norge.   

Hoveddelen av skadene som fører til utskiftning av frontruten kunne vært unngått med litt egeninnsats. Per i dag er det få som reparer frontruten i tide og hele frontruten må derfor byttes ut. Det er hverken økonomisk gunstig eller bærekraftig.

Avgjørende å handle raskt

Tid kan være avgjørende for skadeomfanget og Martin anbefaler derfor kundene å handle raskt om uhellet er ute. Kunder som tar kontakt innen kort tid etter at steinsprutskaden oppstod har større sjanse for å slippe unna med kun en reparasjon av frontruten.

Dessverre er det mange kunder som venter alt for lenge og må derfor bytte hele frontruten. For å oppdage en steinsprutskade kan det være lurt å se over hele frontruten, men spesielt nøye på området rundt vindusviskerne. Om steinsprutskaden ikke er helt i kanten av frontruten og ikke er større enn en tikroning kan den vanligvis repareres. 

Det beste du kan gjøre for å redusere skadeomfanget ved en steinsprutskade er å tette det aktuelle området inntil du får time hos verksted. Ved å tette hullet reduseres sjansen for at det sprekker opp, da vann og skitt ikke kommer ned i hullet."

Harald A Møller lanserte nylig et steinsprutplaster som kan benyttes til dette formålet, men det fungerer helt greit med teip dersom du ikke har gått til innkjøp av steinsprutplaster før uhellet er ute, sier Martin Mittet Tørresvold.

Teknologi knyttet opp til frontruten 

Nye biler har mye mer teknologi enn eldre biler og det er derfor viktig at frontruten faktisk utskiftes ved skader som ikke kan repareres. Blant annet har bilene flere sensorer og kameraer til ulike førerassistent-systemer integrert i frontruten. Martin forklarer hvordan forskjellige teknologiske tjenester er koblet opp til frontruten og den må derfor kalibreres på nytt om den skiftes ut. Head-up display og assistentsystemer er eksempler på teknologiske tjenester som er koblet opp til frontruten. 

Sjekk ruten ved hver bilvask

Ifølge Martin er det er mange som ikke er klar over at det er gratis å reparere frontruten ved steinsprutskader, forutsatt at kunden har delkasko eller kasko. Dersom frontruten må utskiftes vil derimot kunden bli belastet en egenandel av forsikringsselskapet. Å etablere en rutine for å sjekke ruten med jevne mellomrom, for eksempel ved hver bilvask kan derfor spare deg for unødvendige kostnader.

Relaterte artikler