Tidlig ute med internasjonal miljøsertifisering

I mange år har Møller Bil satset på en mer miljøvennlig drift og i 2017 ble arbeidet satt mer i system. Nå følger Møller Bil en internasjonal standard hvor vi er i førersetet. 

Sindre er av mange mekanikere som setter pris på at Møller Bil er i førersetet når det kommer til miljøarbeid.

"Du skal holde din sti ren" var Møller-grunnlegger Harald A. Møllers mantra. Det har i alle år gjennomsyret organisasjonen vår. Her er det mye til felles med ISO 14001 – en miljøsertifisering alle våre forhandlere i Norge innehar, og hvor norske miljølover er sentrale. 

Vi i Møller Bil var tidlig ute med å innføre miljøsertifiseringen ISO 14001. Her forankres alle miljømål blant de ansatte før det legges en handlingsplan. Arbeidet evalueres fortløpende før det settes nye mål igjen. Forhandlernes arbeid og innsats blir revidert årlig av en revisor, både fra bilimportør og bilfabrikkene. Sentralt i det hele er kontinuerlig forbedring.

Arbeidet har allerede resultert i reduserte klimagassutslipp, økt lønnsomhet, styrket konkurransekraft og bedre omdømme. I 2022 ble hele Møller-konsernet kåret til årets klimavinner i PwCs klimaindeks hvor de er best i klassen på utslippskutt og rapportering.

Slik kildesorterer vi avfallet

Kildesortering av avfall fra verkstedet er blant annet en viktig del av standarden. I Bergen hos Møller Bil Drotningsvik er mekaniker Sindre på vei ut med utslitte deler som er skiftet etter en bilreparasjon. Utenfor forhandleren er det blant annet containere for metall, plast og farlig avfall som olje, drivstoff, bremse- og frostvæske, spraybokser, batterier, lyspærer og elektronikk. Her er mekanikeren nøye med å kildesortere det han har med seg for å få minst mulig restavfall.

Laster inn video...

Det aller meste av avfallet hos våre forhandlere blir kildesortert og trenden er stigende. Flere forhandlere har en sorteringsgrad på rundt 90 prosent.

Flere miljøvennlige produkter 

Forhandlerne er ikke bare gode til å kildesortere. De bruker også mer miljøvennlige produkter i arbeidet, som miljøkluter for væskeoppsamling – som igjen gjenbrukes. Flere produkter som kan være helse- og miljøskadelige er byttet ut med andre alternativer. Bremserens er et eksempel på det.

Energiforbruket synker 

Med høye strømpriser er det viktigere enn noen gang å redusere forbruket. Dette er ikke bare et kostnadsspørsmål, men også viktig i arbeidet mot en mer bærekraftig drift. 

For å redusere energiforbruket byttes lyskilder ut med LED-lys og ventilasjonssystemene forbedres. I tillegg har arbeidet med å installere solceller på flere av forhandlernes tak startet. Målet er at halvparten av alle våre forhandlere skal ha fått dette innen 2025. 

Møller Bil Trondheim var en av de første forhandlerne som fikk solcellepanel installert. Her kan både ansatte og kunder til enhver tid se hva som produseres av strøm fra solcellene. Ut ifra energiforbruket er det enkelt å se hva tiltakene utgjør fra år til år. 

Birger Henriksen ved skjermen i lokalene som tydelig viser effekten av solcellene etter installasjon.

Birger Henriksen ved skjermen i lokalene som tydelig viser effekten av solcellene etter installasjon.

- Det er viktig å se effekten av tiltakene vi gjør, forteller Birger Henriksen, leder for internservice hos Møller Bil Trondheim. 

På taket til forhandleren i Trondheim er det montert 330 paneler som til sammen leverer rundt 100.000 kWt årlig. I tillegg er belysningen skiftet ut, og samlet utgjør disse tiltakene en energireduksjon på rundt 270.000 kWt i året. 

- Det handler i tillegg mye om læring og bevisstgjøring. Vi har kommet langt i arbeidet og vi har som mål om å bli enda bedre og stadig forbedre våre arbeidsmetoder innenfor miljøvennlig drift, forteller han. 

Mindre bruk av papir

Ved hjelp av nye IT-systemer reduserer vi bruken av papir i arbeidshverdagen både innenfor salg og verksted. Vi har fortsatt en vei å gå mot en papirløs arbeidshverdag, men takket være flere digitale verktøy er vi på god vei.

Alle våre forhandlere er også ISO 9001-sertifisert med lik oppbygging som ISO 14001. Her er det kundens forventninger og krav til kvalitet som er avgjørende, og godt arbeid resulterer i økt kundetilfredshet. Det gir oss mulighet til å utvikle og forbedre oss samt videre verdiskapning.

Sist oppdatert - 04. desember 2023

Relaterte artikler

Samfunnsansvar- Forskjellene våre gjør oss bedre!

- Mangfold og forskjeller bidrar til rikere diskusjoner og mer læring, sier Sara Lyngholm Odden som er salgs- og markedssjef hos Møller Bil Stavanger. Sammen med daglig leder, Jan Olav Fikstvedt, og dyktige kollegaer jobber de aktivt med å gjøre ulikhetene seg imellom til styrke.

SamfunnsansvarJentene mot strømmen

Vi gleder oss over at det er økende antall kvinnelige søkere til våre lærligprogrammer. Jentene som allerede er ute på verkstedene tar i mot sine nye, kvinnlige kollegaer med åpne armer.

SamfunnsansvarEnergieffektiv ledelse gir store besparelser

Hos Møller Bil Ryen har de hatt stor fokus på hvordan de kan drive forhandler og skadeverksted mer energieffektivt. Dette har gitt gode resultater og svært store besparelser. – Det er motiverende å se at forbruket stuper, sier daglig leder Svein Morten Bergh.

Se alle artikler