Ida Hatlebrekke, leder for klima og miljø.
Møller kåret til en av årets klimavinnere!
PwCs klimaindeks 2022 utnevner Møller Mobility Group, som eier Møller Bil, til en av årets klimavinnere. Møller Mobility Group er dermed best i klassen på utslippskutt og rapportering, sammen med ni andre av landets største selskaper som også kutter utslipp i tråd med Parisavtalen.
I tilhørende PwC-rapport forklares bakgrunnen for kåringen på følgende måte «For å nå 1,5°C-målet er det helt nødvendig at globale absolutte utslipp reduseres raskt og det vil derfor bli stadig viktigere å anerkjenne de selskapene som bidrar til absolutte utslippskutt».
Stolt leder for klima og miljø
- Jeg ble veldig stolt over å motta nyheten om at vi er en av årets klimavinnere i selskap med aktører som virkelig leder an i det grønne skiftet sier Ida Hatlebrekke, leder for klima og miljø i Møller Mobility Group. Dette har vært en laginnsats og vi hadde ikke løftet oss på denne måten uten god forankring fra fremoverlente ledere og ansatte i organisasjonen. Det er takket være folka våre at vi flytter oss fremover og jeg har stor tro på at vi sammen kan få til ytterligere fremskritt som kutter utslipp og styrker konkurransekraft, fortsetter Hatlebrekke.
- Som det største forretningsområdet i Møller Mobility Group spiller Møller Bil en helt sentral rolle i vårt arbeid med klimaledelse og utslippsreduserende tiltak. Det er mye takket være forhandlerleddets gode arbeid at vi kan vise til solid rapportering og innsats på bærekraftsområdet som nå har plassert oss i kategorien «årets klimavinner». Når vi fremover skal kutte 44% av våre utslipp i scope 1 og 2, vil Møller Bils forhandlere være i frontlinjen for operasjonalisering av bærekraftstiltak som i sum bidrar til å skape en mer bærekraftig verdikjede for bil, sier Hatlebrekke.
Gledelig å se at langsiktig- og strukturert arbeid gir effekt
Møller Mobility Group, eierselskapet til Møller Bil, har i lang tid jobbet målrettet for både å kutte utslipp, samt å være åpne om eget arbeid. I bærekraftrapporten står det beskrevet hvilke tiltak som er iverksatt og hvor langt vi har kommet i arbeidet. Møller Mobility Group har også signert grønnvaskningsplakaten, vi forplikter oss dermed til å ikke «grønnvaske» eller «pynte på sannheten» i vår rapportering. Derfor rapporterer vi også åpent om hva vi ikke er helt i mål med enda, samt tiltak for hvordan vi skal nå målene. Vi jobber aktivt med bærekraft som en integrert del av strategien vår og det er naturligvis stor stas å bli anerkjent av et velrenommert selskap som PwC. Da kåringen ble offentliggjort under Arendalsuka ble det møtt med stor begeistring internt i organisasjonen.
Paul Hegna, konserndirektør for bærekraft og kommunikasjon.
- Det er gledelig å se at langsiktig og strukturert arbeid gir effekt. For tre år tilbake satte Møller Mobility Group seg et mål om å intensivere arbeidet med å kutte utslipp, og dernest toppe PWCs klimaindeks, nå er vi der, sier Paul Hegna, konserndirektør for bærekraft og kommunikasjon i Møller Mobility Group.
Om klimaindeksen
For tredje år på rad lanserer PwC klimaindeksen. Formålet med rapporten og klimaindeksen er å bidra til kunnskap og åpenhet om eksisterende og planlagte klimatiltak i Norges største bedrifter. PwCs innhenter offentlig tilgjengelig informasjon om klimaarbeidet til Norges 100 største selskaper. I sin rapport skriver PwC at de vurderer selskapene på bakgrunn av historiske data om utslipp og andre klimagasser, mål om utslipp i fremtiden og dokumentasjon på utslipp de siste årene. Per dags dato stilles det ikke krav til offentlig rapportering av klimaregnskap, men det er en forventning om at dette kommer til å endres.
Sist oppdatert - 20. november 2024Relaterte artikler
Vi gleder oss over at det er økende antall kvinnelige søkere til våre lærligprogrammer. Jentene som allerede er ute på verkstedene tar i mot sine nye, kvinnlige kollegaer med åpne armer.
Hos Møller Bil Ryen har de hatt stor fokus på hvordan de kan drive forhandler og skadeverksted mer energieffektivt. Dette har gitt gode resultater og svært store besparelser. – Det er motiverende å se at forbruket stuper, sier daglig leder Svein Morten Bergh.
- Mangfold og forskjeller bidrar til rikere diskusjoner og mer læring, sier Sara Lyngholm Odden som er salgs- og markedssjef hos Møller Bil Stavanger. Sammen med daglig leder, Jan Olav Fikstvedt, og dyktige kollegaer jobber de aktivt med å gjøre ulikhetene seg imellom til styrke.