Jentene mot strømmen

Vi gleder oss over at det er økende antall kvinnelige søkere til våre lærligprogrammer. Jentene som allerede er ute på verkstedene tar i mot sine nye, kvinnlige kollegaer med åpne armer.

- Du er for smart til å velge yrkesfag, fikk Victoria Stoltenberg høre fra en lærer på ungdomsskolen. Nå, noen år senere, er 19-åringen glad for at hun valgte å gå mot i strømmen og velge en utradisjonell utdannelse og yrkeskarriere.

- Det var interessen for bil som gjorde at jeg begynte på teknikk- og industrifag, populært kalt TIF. Med det i bunnen er det mange spennende muligheter. Det skjer mye, teknologien går videre, og jeg lærer noe nytt hele tiden, sier hun.

Uvant med jenter på verkstedene

Victoria begynte på skole i Nord-Norge, og opplevde at hun møtte på flere menn som ikke var vant til å jobbe med kvinner. Hun mener at dette er en utfordring bransjen må ta på alvor.

– Skoler og læreplasser burde ikke bare fokusere på å få jenter inn i yrket, men også hvordan de skal beholde de der, sier Victoria, og nevner at det for enkelte kan være for tøft å bli værende i mekanikeryrket før hun fortsetter:

-Vi jentene som er i bransjen har en viktig jobb å gjøre med å ta vare på hverandre, og hjelpe hverandre til å bli værende. Det må bli normalt å være jente på verksted, smiler Victoria.

Hun valgte til slutt å flytte hjem til Oslo og fikk raskt en lærlingplass hos Møller Bil Asker og Bærum.

- Jeg søkte på lærlingplass hos Møller Bil ettersom de er størst i Norge og et av bransjens beste opplæringsprogram for oss lærlinger. Vi har dyktige instruktører og lærere, og får god faglig oppfølging, forteller Victoria.

Viktig rollemodell

Oda Marie Johannesen jobber som instruktør på Møller Bilskolen, og er et viktig forbilde for jentene som velger å gå veien for å bli mekanikere. Hun gleder seg over å se at stadig flere jenter velger å gå denne retningen.

- Det er gledelig å se at vi har en positiv økning på antall jenter som søker seg til å bli mekanikere. Bare fra 2022 til 2023 ser vi en økning på hele 4 %, og det er vi stolte av, forteller Oda.

Oda er en viktig rollemodell for lærlingene sine - ikke minst jentene som går veien til å utdanne seg innenfor Bilfag.

Det har vært en stor utvikling i både bilparken og holdninger de siste årene. Jobben med å være mekaniker har utviklet seg til å bli en jobb som krever høy grad av struktur og tidsstyring. Fra å forholde seg til oljesøl og bensinmotorer, må dagens mekanikere i stor grad forholde seg til elektronikk og nyere teknologi.

- Det å jobbe på verksted handler om å "finne ut av ting" og forstå sammenhenger. Hvis du liker å jobbe på denne måten, er dette en veldig spennende vei å gå, mener Oda.

Trygghet i hverandre

Victoria er på andre året som lærling. Hun har tatt godt i mot Carina Andersen som i dag er er lærling på første året. I et mannsdominert miljø opplever jentene stor glede i å ha hverandre på jobb.

- Det føles trygt å kunne snakke med henne og spørre om ting jeg lurer på. Hun har som regel vært igjennom det før, sier Carina.

Også for henne var det bilinteressen og de videre karrieremulighetene som gjorde at hun endte opp som lærling i teknikk- og industrifag.

– Det startet med at jeg så mange kule biler på gata og lurte på hvordan de funker. Det er kult at vi får lære hvordan biler fungerer, og gøy å gjøre noe litt annet enn det alle andre av venninnene mine gjør, smiler Carina.

Jentene ønsker seg flere kvinnelige kollegaer, og til andre jenter med en mekanikerdrøm i magen har Victoria følgende råd:

– Ikke tenkt på hva andre sier, men gjør det du har lyst til.

Jeg gleder meg til den dagen det er så normalt med jenter på verkstedene at vi bare kan være flinke mekanikere, og ikke være flinke «jente-mekanikere".
- Victoria Stoltenberg

Carina er enig med Victoria. Hun valgte studieretningen fordi hun ønsker en fysisk krevende jobb, og var interessert i å lære mer om hvordan biler fungerer.

Carina (t.v.) og Victoria (t.h.) sparrer mye med hverandre og er gode venninner både på jobb og utenom.

– Yrkesfag er et godt alternativ til studiespesialisering. Da får man fagbrev, og er garantert jobb etter studiet, sier Carina. Hun legger også til at skulle man angre seg, så kan man ta ett år med påbygg og så gå på universitetet.

Victoria nikker anerkjennende og sier:

– Man kan videreutdanne seg til bilingeniør og designe biler. Da er det fint å ha mekanikerbakgrunn i bunn. Eller så kan man ta to år til og bli billakkerer. Med påbygg kan man også bli faglærer når man blir eldre.

Mestringsfølelse er viktig

Både Oda, Victoria og Carina trekker fram den store opplevelsen av mestringsfølelse som den viktigste motivasjonsfaktoren i jobben.

- Det er en utrolig god følelse å feilsøke og klare å finne ut hva som er galt med bilen, for så å finne en løsning. Det gir god mestringsfølelse. Så hvis du liker den følelsen burde du bli bilmekaniker, avslutter Victoria med et smil.

- Vi ser at det viktigste er at det ligger en grunnleggende interesse og nysgjerrighet i bunnen. Det er det som avgjør om man lykkes i jobben, ikke hvilket kjønn man er, konstanterer instruktør Oda.

Vil du vite mer om Møller Bilskolen?

Sist oppdatert - 20. november 2024

Relaterte artikler

SamfunnsansvarEnergieffektiv ledelse gir store besparelser

Hos Møller Bil Ryen har de hatt stor fokus på hvordan de kan drive forhandler og skadeverksted mer energieffektivt. Dette har gitt gode resultater og svært store besparelser. – Det er motiverende å se at forbruket stuper, sier daglig leder Svein Morten Bergh.

Samfunnsansvar- Forskjellene våre gjør oss bedre!

- Mangfold og forskjeller bidrar til rikere diskusjoner og mer læring, sier Sara Lyngholm Odden som er salgs- og markedssjef hos Møller Bil Stavanger. Sammen med daglig leder, Jan Olav Fikstvedt, og dyktige kollegaer jobber de aktivt med å gjøre ulikhetene seg imellom til styrke.

SamfunnsansvarSaman fikk fast jobb i Møller Bil

Møller Medvind sørger for at det utdannes folk med viktig fagkompetanse innen kosmetisk klargjøring og bilpleie som vi i Møller Bil har bruk for. Møller Bil Grorud er en av flere forhandlere som har sett til Medvind når de skal ansette nye medarbeidere.

Se alle artikler