Møller sertifisert som Great Place To Work

Møller Bil skal legge til rette for at medarbeiderne trives på jobb, og gi mulighet for at folka våre kan utvikle seg til å bli bransjens fremste eksperter.

Great Place To Work tar temperaturen på hvordan alle medarbeiderne har det på jobb, og gjennom en spørreundersøkelse kan medarbeiderne gi sin ærlige tilbakemelding. Scoren arbeidsgiveren får i denne undersøkelsen legger grunnlaget for om man kan sertifiseres som en Great Place to Work. Undersøkelsen er derfor et unikt verktøy for å innhente innsikt fra medarbeiderne våre om hva som fungerer godt, og hva som kan fungere enda bedre, og dermed bidra til å bygge sterkere kultur og et bedre arbeidsmiljø.

Ambisjon om å bli en foretrukket arbeidsgiver uavhengig av bransje

Møller Mobility Group, som er eierselskapet til Møller Bil, har de siste årene tatt i bruk «Great Place to Work» for å utvikle arbeidsmiljøet i konsernet, og som et verktøy mot målet om å bli en foretrukken arbeidsgiver uavhengig av bransje. Undersøkelsen tar utgangspunkt i de fem dimensjonene troverdighet, respekt, rettferdighet, stolthet og samhold.

- I 2021 ble Møller Mobility Group sertifisert som Great Place to Work, noe vi naturligvis er svært stolte av sier Kristine Frøberg, konserndirektør for Folk og Organisasjon i Møller Mobility Group, og legger til:

Jeg brenner for folk, og at de skal ha det bra på jobb. Målet er at Møller Mobility Group skal være en foretrukken arbeidsgiver uavhengig av bransje, og det stiller store krav til hvordan vi behandler folka våre.
Kristine Frøberg, konserndirektør Folk og Organisasjon i Møller Mobility Group.

Arbeidsmiljø og kulturutvikling «satt i system»

Å lytte til medarbeiderne i egen organisasjon er ikke et nytt tiltak i konsernet, men undersøkelsen og resultatene har bidratt til at arbeidet med arbeidsmiljø og kulturutvikling er mer strukturert. Vi ser at det å synliggjøre hva vi får til sammen skaper stolthet blant ansatte forklarer Frøberg. De ansatte har nok merket at arbeidsmiljøet og kulturutvikling er "satt mer i system". Lederne har sterkt fokus på utvikling av mennesker og det settes i gang gjennomtenkte initiativer snarere enn ad-hoc-løsninger, legger hun til.

Slik tar Møller Bil-forhandlerne tak i resultatene av undersøkelsen

En av forhandlerne som har merket hvordan resultatene i undersøkelsen har gitt positive bidrag til arbeidsmiljøet er Volkswagen- og Audi-forhandleren Møller Bil i Sandefjord.

- Gjennom undersøkelsen har vi fått ærlige tilbakemeldinger rundt hva som fungerer bra, og hvor vi kan bli bedre. Det setter vi stor pris på, for det gjør at vi kan forbedre det vi er gode på, og ta tak der vi kan forbedre oss, sier Erland Teie Tollefsen, daglig leder hos Møller Bil i Sandefjord.

Tommel opp fra teamet hos Møller Bil i Sandefjord.

Han gir konkrete eksempler på at de både har fått tilbakemeldinger om å bli bedre på deling av informasjon og bedre på kommunikasjon.

- Dette er derfor noe vi har hatt fokus på. For eksempel går jeg hver dag en runde gjennom hele anlegget vårt for å både hilse på mine kolleger og slå av en prat, og kanskje gi et klapp på skuldra. Det bygger både tillitt og gjør meg som leder mer tilgjengelig, og er noe jeg har fått gode tilbakemeldinger på, sier Tollefsen.

- Vi har også blitt bedre til å feire de små og store begivenhetene i hverdagen, vi involverer flere medarbeidere i prosesser der det er hensiktsmessig, og vi møtes oftere til sosiale happenings. Alt dette bygger både bedre kultur og samhold, legger den daglige lederen til.

Relaterte artikler