Milliongave til Kreftforeningen

Det gode salget av både nye og brukte biler i 2022 gjør at Møller Bils forhandlere i Bergen og Sør-Rogaland kan gi et imponerende pengebidrag til Kreftforeningen - takket være alle som har kjøpt bil.

Pengene fra Møller Bil bidrar godt i Kreftforeningens lokale arbeid.

- Omtenksom er en av Møller Bils grunnverdier. Derfor er det en sann glede å støtte det viktige arbeidet Kreftforeningen gjør, forteller salgs- og markedssjef for Møller Bil Nesttun, Hilde Christine Nesbø.

Hun og kollega Sara Lyngholm Lodden i Stavanger er primus motor bak tiltaket hvor hundre kroner per solgte bil går til Kreftforeningens lokale arbeid. Nå som fjoråret er oppsummert viser totalsummen rett i underkant av én million kroner.

Sara Lyngholm Lodden (t.h.) mottar et diplom og en blomst som takk for støtten fra Kreftforeningens Camilla Gram.

Sara Lyngholm Lodden (t.h.) mottar et diplom og en blomst som takk for støtten fra Kreftforeningens Camilla Gram.

- Vi har fått utelukkende positiv respons fra kunder og medarbeidere. Det er fint å kunne gi tilbake, og gi en meningsfylt gave. Vi er svært stolte av å bidra til Kreftforeningens viktige arbeid i lokalsamfunnet, forteller en engasjert Lyngholm Lodden som er markedssjef hos Møller Bil Stavanger.

Støtten utgjør en forskjell

I Sør-Rogaland er det forhandlerne på Ganddal, Stavanger, Egersund og Forus som støtter Kreftforeningens arbeid.

Camilla Gram er distriktsleder ved Kreftforeningens distriktskontor i Stavanger. Hun er tydelig på at støtten fra Møller Bil utgjør en forskjell i arbeidet deres.

- Vi har valgt å disponere pengene til vårt Vardesenter og finansiering av en klinisk ernæringsfysiolog-stilling. Flere kreftpasienter har utfordringer med vekttap under og etter behandling. Andre igjen har problemer med næringsinntaket etter behandling av mage- og tarmkreft. Pasienten får råd og veiledning som utgjør en stor forskjell og bidrar til at pasienten mestrer sin hverdag på en mye bedre måte. Kreftforeningen tilstreber å ha denne kompetansen på hvert Vardesenter i Norge, men lønnsmidlene må vi skaffe lokalt. Derfor er pengene fra Møller Bil et svært kjærkomment bidrag, forteller Gram.

Avhengig av donasjoner

I fjor gikk all støtten fra forhandlerne i Bergen til etableringen av det nye Vardesenteret på Haukeland. Det ble åpnet høytidelig av statsminister Jonas Gahr Støre på høsten. Her får kreftpasienter, pårørende og etterlatte støtte og hjelp fra blant annet en familieterapeut, klinisk ernæringsfysiolog og en psykologspesialist.

Kreftforeningen og Møller Bil i samtale utenfor Vardesenteret i Bergen rett før åpningen i fjor.

Morten Heszlein, kommunikasjonsrådgiver for Kreftforeningen i Bergen (i midten), er her i samtale med Hilde Christine Nesbø fra Møller Bil (t.h.) utenfor Vardesenteret i Bergen rett før åpningen i fjor.

Forhandlerne på Kokstad, Minde, Drotningsvik, Åsane og Nesttun er alle med. Morten Heszlein, som er kommunikasjonsrådgiver for Kreftforeningen i Bergen, roser samarbeidet.

- Vi er utrolig takknemlige når næringslivet ønsker å støtte oss slik som Møller Bil i Bergen gjør. Kreftforeningen mottar ingen statlig støtte og er derfor avhengig av donasjoner fra privatpersoner og næringslivet. Ved å støtte Kreftforeningen bidrar næringslivet til vårt arbeid for at færre skal få kreft, at flere skal overleve kreft, samt at vi sikrer bedre liv til kreftpasienter og pårørende, forteller Heszlein, som også trekker fram viktigheten av å gi tilbake til næringslivet gjennom foredrag og kunnskapsdeling.

- Vi stiller opp og deler. Kreftpasienter jobber jo et sted, har kollegaer og en tilhørighet på arbeidsplassen. Dermed blir kollegaene også pårørende, forteller Heszlein.

I alle biler som utleveres er det informasjon om samarbeidet med Kreftforeningen.

I alle biler som utleveres er det informasjon om samarbeidet med Kreftforeningen. Her fra Bergen hvor 100 kr per solgte bil går til foreningens lokale arbeid.

Samarbeidet med Kreftforeningen fortsetter

Siden oppstarten i 2020 i Stavanger og 2022 i Bergen har Møller Bil bidratt med over 1,5 millioner kroner - og det stopper ikke der.

Det er en selvfølge at vi fortsetter samarbeidet, forteller Lyngholm Lodden i Stavanger. Meldingen fra Bergen er lik.

- I år bidrar vi til Vardesenterets tilbud til barn og unge som er pårørende eller som selv har kreft. I alle bilene vi leverer henger det informasjon på speilet om samarbeidet og kundene er stolte over bidraget som blir gitt, forteller en glad Nesbø. I tillegg plantes det et Møller Bil-tre i hagen på Vardesenteret av ungdommene selv.

Morten Heszlein er stolt over at det betydningsfulle samarbeidet fortsetter.

- Det betyr utrolig mye for oss. Barn og unge som får kreft eller som står i en pårørendesituasjon er en utrolig sårbar gruppe. Takket være dette samarbeidet med Møller Bil kan vi utvikle et nytt tilbud til denne gruppen på Vardesenteret - et sted de kan gå for å slippe unna sykehuset og sykdom enten de er pasienter eller pårørende, avslutter Heszlein med.

Passerer vi totalt to millioner i år? Fortsettelse følger.

Sandro Karanovic er en av mange ansatte i Møller Bil som er stolt over samarbeidet med Kreftforeningen.

Sandro Karanovic er en av mange ansatte i Møller Bil som er stolt over samarbeidet med Kreftforeningen.

Sist oppdatert - 19. desember 2023

Relaterte artikler

Samfunnsansvar- Forskjellene våre gjør oss bedre!

- Mangfold og forskjeller bidrar til rikere diskusjoner og mer læring, sier Sara Lyngholm Odden som er salgs- og markedssjef hos Møller Bil Stavanger. Sammen med daglig leder, Jan Olav Fikstvedt, og dyktige kollegaer jobber de aktivt med å gjøre ulikhetene seg imellom til styrke.

SamfunnsansvarJentene mot strømmen

Vi gleder oss over at det er økende antall kvinnelige søkere til våre lærligprogrammer. Jentene som allerede er ute på verkstedene tar i mot sine nye, kvinnlige kollegaer med åpne armer.

SamfunnsansvarEnergieffektiv ledelse gir store besparelser

Hos Møller Bil Ryen har de hatt stor fokus på hvordan de kan drive forhandler og skadeverksted mer energieffektivt. Dette har gitt gode resultater og svært store besparelser. – Det er motiverende å se at forbruket stuper, sier daglig leder Svein Morten Bergh.

Se alle artikler