Møller Bil støtter Kreftforeningens arbeid flere steder i landet

Møller Bil er samfunnsengasjert og opptatt av å bidra til lokalsamfunnet hvor forhandlerkjeden holder til. Både i Stavanger og Bergen har forhandlerkjeden et nært forhold til Kreftforeningen, og til sammen har forhandlerkjeden bidratt med nærmere 1,5 millioner kroner til foreningens viktige arbeid. Sist ut er bidrag til det nye Vardesenteret i Bergen.

Møller-konsernet er opptatt av å bry seg om omgivelsene, og mange Møller Bil-forhandlere bidrar i sine lokalsamfunn. Møller Bil-forhandler er sponsorer for fotballag, samarbeider med golfklubber og veldedige organisasjoner.

Inspirert av Møller Bil i Stavanger

I Stavanger startet i 2020 et samarbeid med Kreftforeningen, og dette inspirerte Møller Bil-forhandlerne i Bergen til å etablere sitt eget samarbeid i byen mellom de syv fjell. Forhandlerkjeden har derfor blitt en sterk bidragsyter til det nye Vardesenteret som etableres like bak Pasienthotellet ved Haukeland Universitetssjukehus:

- Vardesenteret er et samarbeid mellom Helse Bergen og Kreftforeningen. Her tilbyr vi kreftpasienter, pårørende og etterlatte å få noen å prate med, støtte og hjelp fra blant annet en familieterapeut, klinisk ernæringsfysiolog og en psykologspesialist, forteller Geir Vangsnes, driftsleder for Kreftforeningen i Bergen.

Bedre plass og muligheter

Til nå har Vardesenteret holdt til i midlertidige lokaler i Parkbygget på sykehuset, men nå får de bedre plass og muligheten til å utvikle tilbudet i den nyoppussede villaen i Ibsensgate 118. Rundt 70 frivillige har også meldt seg til tjeneste for å hjelpe barn, unge, voksne og eldre kreftpasienter.

Kjøkkenet begynner å komme på plass. Her vil det lages mat til de besøkende og foregå kostholdskurs.

Støtter med hundre kroner for hver solgte bil

Primus motor for samarbeidet hos Møller Bil, Hilde Christine Nesbø, får i dag en omvisning på byggeplassen av Vangsnes og hans kolleger. Hun har med gode nyheter til Kreftforeningen:

- Hittil i år har Møller Bil i Bergen samlet inn nærmere 350.000 kroner til Vardesenteret og mer skal det bli. Både våre kunder og ansatte er kjempestolte over å bidra til dette. Det er i tråd med våre grunnverdier og vårt samfunnsansvar. “Omtenksom” er en av våre grunnverdier og vi bryr oss om medmennesker og miljø, forteller Nesbø, som er salgs- og markedssjef hos Møller Bil Nesttun.

Geir Vangsnes, driftsleder for Kreftforeningen i Bergen, viser stolt fram materiellet som Møller Bils forhandlere henger på speilet i alle biler de har solgt.

Alle Møller Bils forhandlere i Bergen bidrar gjennom at en hundrelapp for hver solgte ŠKODA, Volkswagen, Audi eller bruktbil går til Vardesenteret.

- Kreftforeningens arbeid er basert på innsamlede midler. Bidraget fra Møller Bil kommer utrolig godt med. Det er et skikkelig løft for arbeidet og vi er svært takknemlige, forteller en stolt Vangsnes mens han speider utover byggeplassen hvor spydspissen i Kreftforeningens arbeid vokser fram.

Åpnes av statsministeren

Det nye bygget eies av Helse Bergen, men det er Kreftforeningen som står for oppussingen med et budsjett på rundt åtte millioner kroner. Den hundre år gamle villaen pusses opp et Bergens nøysomhet hvor man tar vare på mye av det gamle og fargene gjenspeiler tidlig 1900-tall.

- Nå er det veldig mange arbeidsfolk som jobber både ute og inne for å bli ferdige til åpningen den 18. oktober. Statsminister Jonas Gahr Støre klipper snoen og det gleder vi oss til. Etter det kan vi ønske alle velkomne, forteller Vangsnes.

Rogaland har passert millionen

Inspirasjonen til samarbeidet i Bergen kommer fra Rogaland. Her har Møller Bils forhandlere støttet Kreftforeningens lokale arbeid med over 1,1 millioner kroner siden 2020. Det gjør Sara Lyngholm Lodden, som er salgs- og markedssjef for Volkswagen hos Møller Bil Stavanger, svært stolt.

- Vi opplever svært positiv respons fra kundene våre på dette. Vi ønsker ikke å bidra til overforbruk og bruk-og-kast-problematikken ved å gi noe til kunden som kanskje har blitt fraktet flere tusen kilometer. Da er det mye bedre å gi pengene til en god sak som Kreftforeningen, forteller Lyngholm Lodden som håper dette inspirerer andre bedrifter til å bidra også.

Relaterte artikler