Møller Bil Skolen lanserer spesialkurs for skade- og lakklærlinger

- Dette har vi lengtet etter. Kurset gir lærlingene økt kompetanse og høyner nivået. Jeg er veldig glad for at vi har en organisasjon som er villig til og helhjertet ønsker å satse på lærlinger, sier faglig ansvarlig Hans Petter Martinsen.

Møller Bil Skolen er et av Norges største opplæringskontor for bilfagene. De siste årene er skade og lakk et av fagområdene det satses tungt på. Gjennom grundig arbeid over flere år har vi implementert importørens egene sertifisering som "Skadespesialist". På den måten har vi hevet nivået på alle som driver med skadearbeid på våre merker.

Møller Bil Skade er i dag Norges største skadekjede med 16 skadesentre.

Etterspurt kompetanse

I dag er det rundt 30 lærlinger som går løpet mot å bli bilopprettere eller lakkerere. Gjennom et samarbeid på tvers av importør, Møller Bil Skade og Møller Bil Skolen får disse nå enda et løft med et spesialkurs for andreårslærlingene.

- Dette er etterspurt og noe vi har vi lengtet etter. Kurset gir lærlingene økt kompetanse og høyner nivået, sier faglig leder Hans Petter Martinsen.

Han legger ikke skjul på at han er stolt over at dette nå er på plass:

- Dette er første gang vi kan tilby skade- og lakk-lærlingene egne kurs for deres fag, og noe vi har vært opptatt av å få på plass slik at vi kunne bidra til å bedre lærlingenes kompetanse knyttet til læreplanmålene.

Alle lærlingene i Møller Bil Skolen gjennomfører lærlingtiden i Møller Bils forhandlerapparat, eller ved et av Møller Bils 16 skadesentre.

- Møller Bil Skade er en kjede i stor utvikling, og å løfte lærlingene er prioritert hos oss. Derfor har vi også vært en sterk pådriver for å få på plass dette kurset. Om en lærling er i Orkdal, i Ålesund eller i Haugesund, så skal de oppleve den samme kvaliteten i opplæringen, og at vi har det samme fokuset. Vi spiller i samme drakt, sier Kurt Eskevik, som er leder av Møller Bil Skade.

Enorm utvikling

Det nye kursløpet består av tre deler, samt en hel del teori for å være mest forberedt til yrkeslivet. Én modul består av et todagers skadekurs for de som går skadefaget. Én modul er et todagers lakk-kurs for de som skal bli lakkerere, hvor det trenes på både teknikk og gis nyttige tips til fagprøven.

I tillegg arrangeres det et dagsseminar med Tommy Dørmænen og Jørn Narvestad på Harald A. Møllers egne kompetansesenter.

Seminaret besto av variert tematikk, hvor lærlingene fikk innblikk i kompetansesenteret og det de kan tilby, Skadespesialist-sertifiseringen, karosseristruktur og materialsammensetting, assistentsystemer og systemoppdateringer og litt praktisk arbeid med elbil på verkstedet for å nevne noe.

Engasjerte lærlinger fra Møller Bil Skolen på seminar.

- Behovet for kompetanse er i stadig endring, og det stiller mye større krav til dere som fagarbeidere i dag enn det gjorde for 10 år siden. Derfor er det svært viktig at dere er oppdaterte – kunnskap er ferskvare, var Tommy, som er leder for alle instruktørene på kompetansesenteret, sitt klare budskap.

- Utviklingen i bilbransjen har vært større de siste fem årene enn de forrige 40 årene til sammen. Nye bilmodeller havner som regel aller først hos et skadesenter etter at den er kommet på veien, og derfor er deres kompetanse viktig, påpekte Jørn, mens han viste frem bilder av en Volkswagen Boble, en Volkswagen Golf MK1 og en Volkswagen ID.3.

- Det nytter ikke å kunne noe om plateretting på en Boble når du skal jobbe på en ID.3, kommenterte han.

Fin opplevelse

Donna Mysse Skarås er lakkerer-lærling hos Møller Bil Skadesenter Bergen i Drotningsvik, og var én av de 12 deltakerne på seminaret.

- Dette var en fin opplevelse, og det er viktig for meg at jeg får lære meg noe nytt. Samtidig er det veldig kjekt å få tilliten til å reise på kurs, sier Donna.

Lilli Ya Axelsen er lakkerer-lærling hos Møller Bil Skadesenter Vestfold, og deler samme oppfatning:

- Det var også fint å få se mer om kompetanseløpet man kan gå hos kompetansesenteret.

De ser begge frem til neste modul, som går av stabelen i april, siden det da er lakkfaget som er i fokus.

Sist oppdatert - 14. desember 2023

Relaterte artikler

Samfunnsansvar- Forskjellene våre gjør oss bedre!

- Mangfold og forskjeller bidrar til rikere diskusjoner og mer læring, sier Sara Lyngholm Odden som er salgs- og markedssjef hos Møller Bil Stavanger. Sammen med daglig leder, Jan Olav Fikstvedt, og dyktige kollegaer jobber de aktivt med å gjøre ulikhetene seg imellom til styrke.

SamfunnsansvarJentene mot strømmen

Vi gleder oss over at det er økende antall kvinnelige søkere til våre lærligprogrammer. Jentene som allerede er ute på verkstedene tar i mot sine nye, kvinnlige kollegaer med åpne armer.

SamfunnsansvarEnergieffektiv ledelse gir store besparelser

Hos Møller Bil Ryen har de hatt stor fokus på hvordan de kan drive forhandler og skadeverksted mer energieffektivt. Dette har gitt gode resultater og svært store besparelser. – Det er motiverende å se at forbruket stuper, sier daglig leder Svein Morten Bergh.

Se alle artikler