Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren. Les mer om informasjonskapsler.

Fremtiden er nå – dette er bilen du har ventet på

Volkswagen ID.3 1ST høster fantastiske tilbakemeldinger fra tester og det er ikke uten grunn. Flere av tilbakemeldingene ID.3 får, omhandler blant annet de selvkjørende og stillegående egenskapene.

Markedets beste teknologi for selvkjøring

– Ingen annen bil på markedet i dag gjør selvkjøring så problemfritt, og med en presisjon som denne – enkelt og greit. Spesielt ikke om vi legger prisen til grunn, skriver elbil24.

I omtalen kan du se video fra deres 15 minutters kjøretur med selvkjørende funksjoner.

Du kan foreløpig ikke slippe rattet og la bilen kjøre deg fram, for selvkjørende biler reguleres av loven, men selvkjøring i VW ID.3 1ST er så mye mer enn håndfri kjøring!

Ta bilkjøring til neste nivå med selvkjørende teknologi

  • Automatic Cruise Control (ACC)
  • Traffic Assist som bygger ut og forbedrer funksjonene i ACC
  • Lane Assist holder deg i ditt kjørefelt
  • Emergency Assist som tar kontroll over bilen dersom du selv ikke er i stand til det
  • Intelligente kart med løpende info om bl.a. hastighetsbestemmelser
  • Navigasjonssystemet jobber i bakgrunnen mens det er påslått – hjelper deg å bremse og akselerere ved behov

Se de fullstendige spesifikasjonene her!

ID.3

Intuitivt og naturlig flyt med intelligente kart

– I ID.3 virker alt intuitivt og med en naturlig flyt, og først da er man villig til å la bilen ta over, skriver elbil24.

Volkswagen utvikler i samarbeid med andre tyske bilprodusenter et kart med flere lag av informasjon, og dette er noe av det som gjør kjøreopplevelsen unik. Du trenger heller ikke å fortelle bilen at du har hendene på rattet, for rattet kjenner om det har nærkontakt med hendene dine. Bilen bruker radarer, kameraer og ultrasoniske sensorer i den selvkjørende teknologien, i tillegg til det stadig voksende, tredimensjonale kartverket.

Merk at flere av selvkjøringsfunksjonene til ID.3 1ST følger med alle utgavene av bilen, mens andre er tillegg som kan bestilles.

Ekstremt stillegående

Flere anmeldere framhever hvordan de kan nyte stillheten i ID.3.

Teknisk Ukeblad skriver blant annet at ID.3 er ekstremt stillegående, også på ujevnt underlag og i 140 km/t på Autobahn.

– På vanlig tysk asfalt er ID.3 stille som en luksusbil. På de grovere partiene vi oppsøkte, så lik norsk asfalt som mulig, har ID.3 et svært behagelig støynivå. Lavere enn alt av konkurrenter, sier Motor.no i omtalen “Sorry alle andre, dette blir en suksess”.

– ID.3 1st fremstår rett og slett eksepsjonelt godt støydempet. På en elbil er ikke det så overraskende at støynivået er lavt i lave hastigheter, men ID.3 makter å holde både hjulstøy og støy fra forbigående trafikk på et meget lavt nivå, skriver tek.no.

Gode kjøreegenskaper

I omtalen skriver TU også om hvordan bilen kommuniserer med deg gjennom lys og 3D-effekter.

ID.3 varsler deg om avstand til andre biler, eventuelle farer, hvilken vei du skal hvis du har lagt inn destinasjon, og batteristatus, for å nevne noe. Du ser på veien og varslingene projiseres i frontruten i et passende størrelsesforhold. I tillegg gir effektene bilen personlighet.

ID.3 er nøye planlagt fra bunnen av og romfølelsen i bilen er bedre enn i forgjengeren e-Golf, som er en av Norges mest solgte elbiler. Du får 44 liter mer bagasjeplass i ID.3 enn i e-Golf. Og som både TU og tek.no nevner i sine omtaler, god benplass i baksetet.

– Gode kjøreegenskaper, selvkjøring i toppklasse, fornuftig forbruk og rask lading - kombinert med noen spennende innovasjoner - gjør bilen attraktiv, konkluderer TU.

Du kan allerede nå bestille prøvekjøring av ID.3 1ST. Kontakt din nærmeste Møller Bil her!