Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren. Les mer om informasjonskapsler.

Fremtiden er nå – er VW ID.3 beste selvkjørende bil?

Volkswagen ID.3 høster fantastiske tilbakemeldinger fra tester og det er ikke uten grunn. Flere av tilbakemeldingene ID.3 får, omhandler blant annet de selvkjørende og stillegående egenskapene.

Markedets beste teknologi for selvkjøring

– Ingen annen bil på markedet i dag gjør selvkjøring så problemfritt, og med en presisjon som denne – enkelt og greit. Spesielt ikke om vi legger prisen til grunn, skrev elbil24 i august 2020. 

I omtalen kan du se videoen fra deres 15 minutters kjøretur med selvkjørende funksjoner.

Du kan nok ikke slippe rattet helt enda, for selvkjørende biler reguleres av loven, men selvkjøring i VW ID.3 er så mye mer enn håndfri kjøring!

Ta bilkjøring til neste nivå med selvkjørende teknologi
Adaptiv cruise-control
Trafikkskiltgjenkjenning som bygger ut og forbedrer funksjonene i cruise-control
Lane Assist filholderassistent som holder deg i ditt kjørefelt
Sanntidsinformasjon om trafikkforholdene med We Connect Start
Stemmestyring som gjør det enkelt å kommunisere med bilen.  Når du sier ”Hallo ID.” er bilen klar til å hjelpe deg med navigasjon, klimaregulering, telefon og musikk – helt uten tastetrykk.

Se de fullstendige spesifikasjonene her!

Bilde av navigasjonssystemet til ID.3.

Intuitivt og naturlig flyt med intelligente kart

– I ID.3 virker alt intuitivt og med en naturlig flyt, og først da er man villig til å la bilen ta over, skriver elbil24.

Volkswagen utvikler i samarbeid med andre tyske bilprodusenter et kart med flere lag av informasjon. Dette er noe av det som gjør kjøreopplevelsen unik. Du trenger heller ikke å fortelle bilen at du har hendene på rattet, for rattet kjenner om det har nærkontakt med hendene dine. Bilen bruker radarer, kameraer og ultrasoniske sensorer i den selvkjørende teknologien, i tillegg til det stadig voksende, tredimensjonale kartverket.

Merk at flere av selvkjøringsfunksjonene til ID.3 følger med alle utgavene av bilen, mens andre er tillegg som kan bestilles.

Ekstremt stillegående

Flere anmeldere framhever hvordan de kan nyte stillheten i ID.3.

Teknisk Ukeblad skriver blant annet at ID.3 er ekstremt stillegående, også på ujevnt underlag og i 140 km/t på Autobahn.

– På vanlig tysk asfalt er ID.3 stille som en luksusbil. På de grovere partiene vi oppsøkte, så lik norsk asfalt som mulig, har ID.3 et svært behagelig støynivå. Lavere enn alt av konkurrenter, sier Motor.no i omtalen “Sorry alle andre, dette blir en suksess”.

– ID.3 1st fremstår rett og slett eksepsjonelt godt støydempet. På en elbil er ikke det så overraskende at støynivået er lavt i lave hastigheter, men ID.3 makter å holde både hjulstøy og støy fra forbigående trafikk på et meget lavt nivå, skriver tek.no.

Gode kjøreegenskaper

I omtalen skriver TU også om hvordan bilen kommuniserer med deg gjennom lys og 3D-effekter.

ID.3 varsler deg om avstand til andre biler, eventuelle farer, hvilken vei du skal hvis du har lagt inn destinasjon, og batteristatus, for å nevne noe. Du ser på veien og varslingene projiseres i frontruten i et passende størrelsesforhold. I tillegg gir effektene bilen personlighet.

ID.3 er nøye planlagt fra bunnen av og romfølelsen i bilen er bedre enn i forgjengeren e-Golf, som er en av Norges mest solgte elbiler. Med sine 385 liter får du god plass til både barnevogn og koffert. Og som både TU og tek.no nevner i sine omtaler, god benplass i baksetet.

– Gode kjøreegenskaper, selvkjøring i toppklasse, fornuftig forbruk og rask lading - kombinert med noen spennende innovasjoner - gjør bilen attraktiv, konkluderer TU.

Bestill prøvekjøring av ID.3 eller kontakt din nærmeste Møller Bil forhandler her for mer informasjon.